רפואה דיגיטלית 10.11.2020

ה-WHO פרסם מדריך השקעות ראשון מסוגו בנושא רפואה דיגיטלית

מדריך ההשקעות DIIG לשילוב התערבויות דיגיטליות בתכניות בריאות - האורים והתומים ליישום שיטות מעשיות, הערכת צרכים, תכנון והשקעה במערכות בריאות דיגיטליות בעולם

רפואה דיגיטלית. אילוסטרציה

בחודש מאי השנה ביקשו המדינות החברות ב-WHO ממזכירות הארגון לא רק לפתח אסטרטגיה גלובלית בנושא בריאות דיגיטלית, אלא גם להכין הנחיות ברורות והכוונה להגדלת יישום הבריאות הדיגיטלית בהתאם לתכנית העבודה הכללית ה-13 של הארגון (2019-2021).

מדריך השקעות זה (DIIG) לשילוב התערבויות דיגיטליות בתכניות בריאות נכתב על ידי צוות רב משתתפים של מומחים ומנהלים בארגון, בשיתוף יועצים חיצוניים והוא לפיכך ה"אורים והתומים" שנועד להבטיח כי השימוש במדינות החברות בבריאות הדיגיטלית יישען על ראיות ודוגמאות ישימות.

בבסיס המדריך עומדת התפיסה כי הטכנולוגיות הדיגיטליות משתפרות במהירות. בניית בסיס דיגיטלי, שיכול להיענות למגוון של צרכים בתכנית בריאות בכל מדינה, הוא חשוב אך אינו מספק. הציפייה היא לבחינה לעתיד של הצפוי בהטמעת דיגיטיזציה בבריאות והיערכות לכך.

שיתוף פעולה רחב בנושא בריאות דיגיטלית בין: WHO, HRP, UNICEF, UNFPA ו-PATH אפשר את פיתוח המדריך המספק הנחיות בנושא, שיטות מעשיות, הערכת צרכים, תכנון, השקעה ויישום מערכות בריאות דיגיטליות בעולם.

התהליך המתואר במדריך מונגש בהצגת תשעה עיקרי ליבה:

עיצוב משתמש: עיצוב ממוקד משתמש מתחיל בחובה להכיר את האנשים שעבורם מטמיעים בריאות דיגיטלית: תקשורת, התבוננות ויצירה משותפת.

הבנת האקו-סיסטם: יוזמות וכלים דיגיטליים אמורים להשתלב במבנים ובצרכים מסוימים הקיימים (לעתים בשונות) בכל מדינה, אזור וקהילה.

תכנון ל-SCALE UP: השגת הטמעה מקיפה דורשת אימוץ מעבר לפיילוט ולעתים קרובות מחייבת אבטחת מימון או שותפים שלוקחים את היוזמה בקהילות או באזורים רחבים.

חיבור לקיימות: התכווננות לתכנית בר קיימא בפלטפורמות ובכלים דיגיטליים חיונית גם כדי לשמור על תמיכה במשתמשים ובעלי עניין וגם כדי למקסם את ההשפעה לטווח הארוך.

מילת המפתח - נתונים: כאשר יוזמה נשענת על ראיות מוצקות ונתונים, מידע איכותי זמין לאנשים הנכונים כאשר הם זקוקים לכך, והם ישתמשו בנתונים הנכונים בהצלחה.

שימוש בסטנדרטים פתוחים, נתונים פתוחים, קוד פתוח וחדשנות פתוחה: גישה פתוחה לנושאי דיגיטל עשויה לעזור להגביר את שיתוף הפעולה בקהילת הפיתוח הדיגיטלי ולהימנע משכפול עבודה שכבר בוצעה.

שימוש חוזר ושיפור: שימוש חוזר ושיפור הוא כלל חשוב בכל פיתוח עולמי שכן כך ניתן להגיע רחוק יותר ממה שקהילה או ארגון או תכנית כלשהם יכולים לעשות לבד.

כיבוד פרטיות ואבטחה: טיפול בפרטיות ובנושאי אבטחה כרוך בזהירות, תשומת לב והתחשבות באילו נתונים נאספים, איך הנתונים נרכשים, משתמשים בהם, מאחסנים אותם ומשתפים בהם אחרים.

שיתופיות: שיתוף פעולה פירושו שיתוף מידע, תובנות, אסטרטגיות ומשאבים בין פרויקטים, ארגונים ומגזרים, מה שמוביל להגברת היעילות וההשפעה.

לסיכום, טכנולוגיות וגאדג'טים חדשים ומרתקים קיימים כיום יותר מאי פעם, אך בסופו של דבר טכנולוגיות אלו צריכות להיות יעילות בקידום הבריאות, שמירה על בטיחות העולם ושירות לאוכלוסיות מוחלשות. אם היישום יהיה הרמוני, תוך שימוש בעקרונות והמסרים המרכזיים המוצגים ב-DIIG, יהיו מערכות הבריאות הדיגיטליות הללו חזקות ועם כלים שיעזרו להשיג את המטרה הסופית של בריאות ורווחה לכולם.

מקור:

WHO.Digital implementation investment guide: integrating digital interventions into health programmes. Geneva: World Health Organization; 2020.

נושאים קשורים:  מחקרים,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשנות,  רפואה דיגיטלית,  מכשור רפואי,  בריאות גלובלית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו